Produkt dnia
Akumulator żelowy HAZE  HZY EV 12V 159Ah
Akumulator żelowy HAZE HZY EV 12V 159Ah
1 820,00 zł 1 720,00 zł
szt.
Akumulator żelowy HAZE  HZY MARINE 12V 119Ah
Akumulator żelowy HAZE HZY MARINE 12V 119Ah
1 320,00 zł
szt.
Akumulator żelowy HAZE  HZY SOLAR 12V 183Ah
Akumulator żelowy HAZE HZY SOLAR 12V 183Ah
1 849,00 zł
szt.
Akumulator żelowy HAZE  HZY SOLAR 12V 282Ah
Akumulator żelowy HAZE HZY SOLAR 12V 282Ah
2 549,00 zł
szt.
Akumulator HAZE  HZB 12V 48Ah
Akumulator HAZE HZB 12V 48Ah
554,00 zł 539,00 zł
szt.
Akumulator HAZE  HZS 12V 7,6Ah
Akumulator HAZE HZS 12V 7,6Ah
104,00 zł 95,00 zł
szt.
Akumulator żelowy HAZE  HZY EV 12V 86Ah
Akumulator żelowy HAZE HZY EV 12V 86Ah
1 120,00 zł 1 049,00 zł
szt.

Dlaczego warto stosować akumulatory żelowe?

Akumulator żelowy czy kwasowy? Może tzw. AGM lub głębokiego rozładowania? Który z nich jest najlepszy do rozruchu silnika? Który do napędzania pojazdu elektrycznego? Rozwiej swoje wątpliwości!

Akumulatory kwasowe

Pierwszą omawianą grupą są akumulatory kwasowe. W tej technologii wykonanych jest większość akumulatorów stosowanych w samochodach osobowych i ciężarowych. Starsze typy wymagają kontroli poziomu elektrolitu i okresowego uzupełniania go wodą destylowaną. Nowsze typy już nie, określane są jako akumulatory o ograniczonej obsłudze. Standarowym zastosowaniem akumulatorów kwasowych jest rozruch silnika – wydatek prądu przez kilka sekund.

Największą zaletą akumulatorów kwasowych jest cena. Akumulator 100Ah to wydatek ok. 400-600zł. Niestety akumulatory te mają też wady - stosunkowo najkrótsza żywotność i niska wydajność przy dłuższych rozładowaniach, a także wydzielanie szkodliwych dla zdrowia oparów kwasu siarkowego, które sprawiają, że akumulator nie może pracować w zamkniętym pomieszczeniu (np. szczelna skrzynka ochronna) ani w pobliżu stałego przebywania osób (np. kabina łodzi czy jachtu).

Warto pamiętać, że akumulatory określane jako "kwasowe zamknięte" czy "akumulatory głębokiego rozładowania" także należą do omawianej grupy akumulatorów. Ich eksploatacja jest co prawda ułatwiona dzięki braku konieczności uzupełniania elektrolitu, jednakże żywotność czy wspomniane opary nie są w tym przypadku wyeliminowane. Powyższe nazwy mają raczej znaczenie marketingowe niż technologiczne.

Akumulatory AGM

Drugą z podgrup są akumulatory wykonane w technologii AGM (Absorbent Glass Mat). Elektrolit jest w tym przypadku wchłonięty przez tzw. absorpcyjną matę szklaną. Dzięki temu wyeliminowane zostało wydzielanie oparów kwasu siarkowego, a akumulator toleruje przechyły, co wydłuża się jego żywotność.

Należy pamiętać, że akumulatory AGM zostały zaprojektowane do pracy buforowej w systemach zasilania awaryjnego UPS, gdzie akumulator jest stale podpięty do sieci zasilającej a pracuje tylko w przypadku awarii sieci. Dzięki dużym możliwościom prądowym w krótkim czasie akumulatory AGM są często stosowane przy rozruchu silników, agregatów czy zasilaniu sterów strumieniowych. Ze względu na stosunkowo korzystną cenę (700-1200 zł za 100Ah) wielu użytkowników stosuje takowe akumulatory zamiast akumulatorów żelowych. Ich zastosowanie w jachcie czy łodzi jest możliwe, jednakże powoduje znaczne skrócenie żywotności i sprawności urządzenia.

Akumulatory żelowe

Najbardziej zaawansowaną technicznie podgrupą są akumulatory żelowe. Posiadają gęsty, zżelowany elektrolit, co eliminuje szkodliwe opary i umożliwia pracę w dowolnej pozycji (standardowo lub na boku, z wyjątkiem pozycji odwrotnej).  Akumulatory żelowe mają zdecydowanie najdłuższą żywotność - ok. 12 lat, a także największą możliwą ilość cykli ładowania/rozładowania. Najlepiej tolerują także wahania temperatury, które w naszym klimacie nie należą do rzadkości. Dzięki zmniejszonemu samorozładowaniu akumulator żelowy może być magazynowany bez ładowania przez 6-9 miesięcy, co ma niebagatelne znaczenie np. zimą. Akumulatory żelowe są niestety najdroższe (100Ah kosztuje w zależności od marki i sprzedawcy 1000-1500 zł). Jest to jednak wydatek, który zostanie zrekompensowany z nawiązką dzięki najprostszej obsłudze i najdłuższej żywotności. Akumulator żelowy jest idealny zarówno do rozruchu silnika spalinowego, zasilania silnika elektrycznego łodzi czy wózka/skutera inwalidzkiego czy też maszyny czyszczącej, jak i zasilania urządzeń pokładowych na jachcie czy łodzi.

Uwaga ! Nagminne (choć nieuczciwe) jest w Polsce sprzedawanie akumulatorów AGM jako akumulatory żelowe. Zewnętrzna budowa akumulatora jest identyczna w przypadku tych dwóch grup urządzń. Przy zakupie należy zażądać karty charakterystyki akumulatora i sprawdzić czy rzeczywiście mamy do czynienia z akumulatorem żelowym czy też z AGM. Na opakowaniu każdego akumulatora żelowego widnieje napis "Gel", Gelled Electrolyte", "Gel Battery". Jeśli takiego opisu brakuje - prawdopodobnie sprzedawca chce nam sprzedać akumulator AGM lub akumulator kwasowy. 

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy od home.pl